Thuis of op werk?
Leren we onder werktijd of thuis?
Hoe richten organisaties het leren en ontwikkelen precies in? Waar sommige medewerkers onder werktijd aan de slag mogen met hun ontwikkeling is dit elders niet de bedoeling. Ook de hoeveelheid tijd die medewerkers aan hun ontwikkeling mogen besteden verschilt per organisatie.
Wie heeft de regie van het leren en ontwikkelen in handen?
Hoe, wat en wanneer wij leren is niet altijd aan ons. Van de ondervraagde werkgevers blijkt 46% het eens te zijn met de stelling: “Medewerkers mogen bij ons zelf bepalen hoe, wat en wanneer zij leren”. Nog niet eens de helft dus. Onder medewerkers ligt dit percentage iets lager: 42%.
N= 455 HR professionals | 959 medewerkers
Maar liefst 45% van de werkgevers verwacht dat medewerkers ook in hun eigen tijd ruimte vinden om zich professioneel te ontwikkelen. Tijdens de avonden of weekenden de boeken in? Binnen veel organisaties niet meer dan normaal.
N= 455 HR professionals
Ontwikkelen in eigen tijd
Per sector: leren in vrije tijd
Van alle ondervraagde sectoren wordt van de medewerker in het onderwijs veruit het meest verwacht om in eigen tijd te leren (57%). Overheidsmedewerkers hoeven het minst in eigen tijd te leren, slechts 33%. Daar tussenin vinden we de zorg, waar 42% verwacht dat er in eigen tijd geleerd wordt en de zakelijke dienstverlening (53%). In de laatstgenoemde sector zien we iets opvallends. In de zakelijke dienstverlening is het percentage namelijk als enige gestegen in vergelijking met 2021. In de overige sectoren is dit percentage gedaald. Tegen de verhouding in wordt er in de zakelijke dienstverlening dus vaker verwacht dat medewerkers in hun vrije tijd leren.
N= 455 HR professionals
Bijna 1 op de 3 organisaties heeft geen vast aantal uren vrijgehouden voor het leren en ontwikkelen. Bij bedrijven die wel tijd vrijhouden om te leren, is er bij 35% maandelijks maximaal 8 uur om te leren tijdens werktijd. Bij 14% van de organisaties is er maandelijks 8 tot 12 uur leertijd en bij 8% 12-16 uur. Slechts 1 op de 20 bedrijven (5%) heeft 16 uur of meer tijd over voor leren. En 8% heeft geen idee.
N= 455 HR professionals
Hoeveel tijd maken organisaties vrij voor ontwikkeling?
Per sector: leertijd
In alle ondervraagde sectoren zegt een ruime meerderheid dat er geen vast aantal studie uren is afgesproken.Hier valt dus nog winst te behalen. Toch zegt de meerderheid van de medewerkers in de zorg (48%), zakelijke dienstverlening (44%) en binnen de overheid (49%) tevreden te zijn over het aantal uren dat zij aan hun ontwikkeling mogen besteden tijdens werktijd. Alleen binnen het onderwijs heerst er een grotere ontevreden- dan tevredenheid (49%).
Tevreden
Zorg
Zakelijke dienstverlening
Overheid
Ontevreden
Onderwijs
N= 455 HR professionals | N=635 Medewerkers