Aan motivatie geen gebrek, aan tijd wel
De waan van de dag gooit roet in het eten
We kennen het allemaal: toch eerst die prio’s oppakken voordat je kan beginnen aan je training. Het nadeel is: de waan van de dag stopt nooit. Voor je het weet ben je een kwartaal verder en is er van die opleiding nog niks geworden. Eeuwig zonde! Nog erger is het feit dat men vaak niet eens weet hoeveel budget er beschikbaar is.
Hoeveel budget is er beschikbaar?
Van de HR-professionals weet 45% niet hoeveel persoonlijk budget er beschikbaar is. Onder medewerkers tast 66% hierover in het duister. Maar liefst twee derde van de gehele organisatie. Daar schrikken we van.
N= 455 HR professionals | N=635 Medewerkers
HR-professionals zien dagelijkse werkzaamheden als belangrijkste belemmering voor medewerkers om te leren (42%). Tweede reden is dat leren vaak niet gekoppeld is aan een beloning zoals salarisverhoging, promotie of status 30%. Tot slot communicatie: volgens hr-professionals zijn medewerkers simpelweg niet of onvoldoende op de hoogte van het leeraanbod (24%). Onder medewerkers ervaart 40% geen drempels. Als er al drempels zijn, dan is het dat dagelijkse werkzaamheden voorrang krijgen op leren (29%) en dat het volgen van trainingen niet gekoppeld is aan beloning in loon, promotie of status (18%).
N= 455 HR professionals | N=635 Medewerkers
Dagelijks werk grootste leerdrempel
Leidinggevenden verwachten meer van medewerker
Steeds vaker komt de regie bij de medewerker te liggen. Maar willen we dat wel?
Talent wil meer regie
Jong, ambitieus talent heeft steeds meer behoefte aan regie over eigen leren en ontwikkelen. En daar is naar geluisterd. We zien een stijging van 5% procent over het afgelopen jaar: van 23% naar 28%. De krappe arbeidsmarkt heeft hier aan bijgedragen Organisaties luisteren nu beter naar de behoeften van mogelijke nieuwe medewerkers. Waar de regie bij de medewerker leggen een goed voorbeeld van is.
N = 959 Leidinggevende N = 324 + Medewerkers N= 635
Niet elke medewerker gaat uit zichzelf aan de slag met zijn of haar ontwikkeling. We zijn immers allemaal druk. Toch slaagden leidinggevenden bij 76% van de organisaties erin om hun medewerkers actief te stimuleren in hun ontwikkeling. Wederom is hier een mooie stijging zichtbaar: 8% in vergelijking met 2021.
2022
2021
N=455 | HR professionals
Een stijging in stimulans
Zien = doen
Goed voorbeeld, doet goed volgen, luidt het gezegde. Hier worden we steeds beter in. Zo geven leidinggevenden en directieleden in maar liefst 59% van de organisaties het goede voorbeeld. Deze leidinggevenden zijn actief met hun ontwikkeling aan de slag gegaan. Een stijging van 6% ten overstaan van 2021. Ga zo door!
2022
2021
N=455 | HR professionals
Medewerkers steeds vaker succesvol bereikt met de juiste communicatie
Zonder terugkerende, effectieve communicatie is het lastig om je medewerkers aan het ontwikkelen te krijgen. Dit is ook een voorwaarde voor een gezonde leercultuur. Gelukkig weten organisaties hun medewerkers steeds beter te bereiken.
Steeds meer medewerkers ontvangen heldere en regelmatige communicatie vanuit HR, of management, op het gebied van leren en ontwikkelen. Waar slechts een kwart van de medewerkers (28%) dit in 2021 ervoer, is dit inmiddels gestegen naar 35% in 2022. Een mooie sprong want communicatie is essentieel bij het tot stand brengen van een gezonde leercultuur.
2022
2021
N = 959 Leidinggevende N = 324 + Medewerkers N= 635
Effectieve communicatie als sleutel tot succes
Via welk kanaal bereik jij je medewerkers?
De kanalen die gebruikt worden bij deze communicatie kunnen verschillen per organisatie. Toch zien we een sterke voorkeur voor: het intranet, beoordelingsgesprekken, team meetings, mailings en via het leerplatform. Daarnaast is het kantoor ook een populaire plek om het over leren en ontwikkelen te hebben. Evenementen, posters, digitale schermen en ‘townhall meetings’ worden namelijk ook ingezet. Maar een combinatie van de verschillende mogelijkheden werkt altijd het beste.
N= 455 | HR Professionals
“Maak carrièredoelen samen concreet én verbind gevolgen aan de resultaten. Dat kan soms ook betekenen dat je afscheid van iemand moet nemen. Dat klinkt tegenstrijdig in een krappe arbeidsmarkt, maar dat is het niet. Een goed leerplan en ruimte voor ontwikkeling zorgt juist voor een gezonde, ambitieuze organisatie. Steeds meer organisaties durven dat.
Homam Karimi, CEO Studytube