• Pages
  • Editions

Een stijgende L&D-lijn: meer aandacht en bewust­wording

Een klinkende 7: al drie jaar tevreden

Al drie jaar lang vragen wij Nederlandse professionals om hun organisatie een cijfer te geven voor de mate waarin het een lerende organisatie is. En al drie jaar lang geven jullie je organisatie een 7. Daarnaast is 53% (zeer) tevreden over de aandacht die binnen hun organisatie aan leren en ontwikkelen wordt besteed.

Meer aandacht voor het leren en ontwikkelen

Nederlandse organisaties besteden steeds meer aandacht aan de ontwikkeling van hun medewerkers. Hierbij zien we dat die ontwikkeling ook gevolgen kan hebben bij de beoordeling van medewerkers. Professionele ontwikkeling begint een vereiste te worden.

L&D vaker vaste prik bij beoor­deling

Nu leren en ontwikkelen een vaste waarde aan het worden is, zien we dat steeds meer organisaties het ontwikkelaspect vaker en beter mee weten te nemen in beoordelingsgesprekken. Bij ruim de helft (60%) van alle organisaties is dit inmiddels vaste prik. Een stijging vergeleken met vorig jaar (55%).

2022

0%

2021

0%

N=455 | HR professionals

Het leren en ontwikkelen wordt hiermee een stuk minder vluchtig. Zeker nu 64% van de leidinggevenden concrete doelstellingen verbindt aan de ontwikkeling van medewerkers. Dat is een stijging van 9% in vergelijking met het vorige jaar. Professionele ontwikkeling verandert hiermee van leuke bijkomstigheid, naar vereiste.

2022

0%

2021

0%

N=455 | HR professionals

Voor wat, hoort wat

Elk kwar­taal bericht

En niet alleen bij de jaarlijkse beoordeling komt leren en ontwikkelen aan bod. De schijnwerpers zijn inmiddels volop ontwikkeld. Zo zeggen 53% van de werkenden dat er eenmaal per kwartaal aandacht is voor ontwikkeling. Een stijging van 6% in vergelijking met 2021.

2022

0%

2021

0%

N=455 | HR professionals

Meer regie bij medewerker

Een trend die in 2021 al zichtbaar was, zet zich verder door: de regie over eigen ontwikkeling. Medewerkers krijgen ook in 2022 meer regie over hun eigen ontwikkeling. Hiertegenover staan echter wel verwachtingen van het management. Zo kan het niet behalen van ontwikkeldoelstellingen voor een medewerker betekenen dat een promotie er niet in zit.

Talent wil meer regie

Jong, ambitieus talent heeft steeds meer behoefte aan regie over eigen leren en ontwikkelen. En daar is naar geluisterd. We zien een stijging van 5% procent over het afgelopen jaar: van 23% naar 28%. De krappe arbeidsmarkt heeft hier aan bijgedragen Organisaties luisteren nu beter naar de behoeften van mogelijke nieuwe medewerkers. Waar de regie bij de medewerker leggen een goed voorbeeld van is.

N = 959 Leidinggevende N = 324 + Medewerkers N= 635

Eigen regie betekent niet dat medewerkers achterover kunnen leunen bij hun ontwikkeling. Leidinggevenden hebben uiteraard eigen verwachtingen en steeds vaker verbinden zij gevolgen aan de gestelde leerdoelstellingen. Waar in 2021 26% van de leidinggevenden dit deed, is dat nu gestegen naar bijna 1 op 3 (29%). Die gevolgen kunnen effect hebben op bijvoorbeeld een beoordeling, promotie of het salaris van een medewerker.

N= 455 | HR Professionals

Je snor druk­ken zit er niet meer in

Steeds meer (ongebruikt) leerbudget

Organisaties hebben steeds hogere budgetten voor leren en ontwikkelen, in elke sector is er groei zichtbaar. Toch blijft een flink deel daarvan ongebruikt. Dit gaat jaarlijks om honderden miljoenen euro’s. Opvallend, want Nederland heeft te kampen met een extreem krappe arbeidsmarkt en een enorm verloop van personeel. Investeren in aandacht voor leren en ontwikkelen is dan ook belangrijker dan ooit om toekomstbestendig te blijven.

Organi­saties hebben steeds hogere bud­getten voor leren en ontwik­kelen

Het persoonlijk leerbudget groeide met 25%, van €800 in 2021 tot €1.000 in 2022. Dit laat zien dat organisaties meer inzetten als het aankomt op de ontwikkeling van hun medewerkers.

In maar liefst 40% van de organisaties laten medewerkers de helft, of meer, van hun budget op de plank liggen. Ruim 7 op de 10 organisaties (73%) laat minstens een kwart van het leerbudget liggen. 12% van de professionals laat maar liefst driekwart van het budget liggen en 27% maximaal de helft.

2022

0%

2021

0%

N= 455 HR professionals | N=635 Medewerkers

Onbenut poten­tieel: budget voor ontwik­keling blijft liggen

De rekening: wie betaalt de opleiding

Niet onbelangrijk, de kosten van leren en ontwikkelen. Hier zien we een opvallende tegenstelling. Herkenbaar?

Een dure oplei­ding of training? Dan moet je mee­betalen.

45% van de Nederlandse werkgevers vindt dat geen gek idee. Dit botst met de 8 op de 10 werknemers (79%) die vinden namelijk dat werkgever álles moet betalen. Voor organisaties die de rekening nog bij de medewerker neerleggen valt hier dus nog wat te leren.

N= 455 HR professionals + 959 medewerkers

Kwart medewerkers keert werkgever binnen een jaar de rug toe

Van de nieuwe medewerkers in een organisatie stopt 26% al binnen twaalf maanden met zijn baan. De voornaamste redenen? De functie-inhoud sluit niet aan bij verwachtingen (40%). Ook het ontbreken van de fit met de bedrijfscultuur (39%) en onvoldoende verbinding met de organisatie (33%) zijn redenen om binnen een jaar alweer te vertrekken.

Belemmering goede onboarding

N= 455 HR professionals | N=635 Medewerkers

Belem­mering goede onboarding


“Met alleen leerbudget reserveren ben je er niet. Organisaties moeten het ook daadwerkelijk gaan inzetten. Je kan niet tevreden zijn als zoveel geld én ontwikkelpotentieel blijft liggen. Echt zonde, want leren en ontwikkelen helpt om medewerkers flexibeler en duurzamer in te zetten. In deze krappe arbeidsmarkt wil je bovendien talent groeikansen bieden. Zo houd je ze aan boord en dat scheelt weer onnodige kosten voor onboarding. Leerbudget goed inzetten en activeren tot leren zijn komende jaren grote uitdagingen van werkgevers.”

Homam Karimi, CEO Studytube

Wat zijn de drempels om te leren?

We hebben het allemaal druk. Is er wel tijd om te leren? En wat zijn de grootste drempels die leren en ontwikkelen in de weg staan?

Lees verder >

Designed with your future in mind.

Facebook Twitter LinkedIn Instagram

www.studytube.nl